http://groups.google.com.tr/group/muammer-sezer-duyuru
> İsrail Neden Dünyada İlgi Odağı Olmaktadır
> Prof. Dr. İbrahim ORTAS, Çukurova Üniversitesi,.
>
> 16-19, 2009 Kasım 2009 tarihleri arasında İsrail'in Kudüs ve Ölü Denizde
> (Jerusalem and the Dead Sea) yapılan "COST 870 aksiyonun çalışma grupları
> (WG) WG4 ve İsrail Tarım bakanlığı Volcani Araştırma Merkezi tarafından
> organize edilen bilimsel bir çalıştaya katıldım. Bilimsel ve kültürel
> olarak çok zenginleştiğim bu toplantı süresince tutuğum notlarımdan bir
> kısmını paylaşmak isterim.
> İsrail kuzeyden güneye 470 km. Kuzeyde Goland tepeleri güneyde Negav çölü
> ve kızıl deniz kadar uzanıyor. Haritada o kadar yerleşim yeri görülmüyor.
> İsrail'in nüfusu yaklaşık 7 milyon yaklaşık 2 milyon kadar Arap yaşıyor.
> Çoğunluğu dünyanın değişik yerlerinde gelmiş Yahudilerden oluşuyor. İlk
> gelen Yahudiler kendilerine göre sistem kurmuşlar. Dışarıdan halen
> aldıkları yüksek maddi destek ve askeri yardımı ile kendilerine uygun
> Kibutz'ler ile yeni yapılar oluşturmuşlar. Son yıllarda Rusya, Yemen ve
> Kuzey Afrika'dan gelen Yahudiler ile farklı insanlardan oluşan bir
> topluluk oluşturmuşlardır. Eski Kudüs'teki Osmanlı Padişahı Sultan
> Süleyman'ın yaptığı kalenin surları arasındaki üç büyük dinin ibadet
> yerleri ve farklı inanıştaki insanların giyim kuşamları ve diğer
> farklılıkları görülmeye değer. Özellikle batı kısımların en yoğun yerleşim
> yerleri iç içe geçmiş. Özellikle Yahudi yerleşim yerleri çok yoğun olarak
> modern kentlerden oluşmuştur. Yanı başında ise doğru dürüst yoları bile
> olmayan, bildik manzaraların ya
>
> İsrail dünyada genelde iki konuda varlığını göstermektedir.
> Bunlardan birincisi İsrail'in bir din devleti olarak 1948 yılında Filistin
> topraklarında kurulması ile başlayan gerginlik ve göz yaşı. Diğeri de
> bilim ve teknolojide ileri araştırma ve teknoloji üretmesidir. İsrail'in
> işgal ettiği topraklar ve bölgede uyguladığı şiddet insan hakları
> ihlalleri dünyanın sürekli gündeminde olan bir konudur. Türkiye ile İsrail
> ilişkileri de istenilen düzeyde gelişmediğini bunun etkileri ve
> yansımalarını her alanda görmekteyiz. İsrail'de katıldığım bir bilimsel
> toplantı esnasında yaptığımız çevre gezilerinde tuttuğum notların
> yayınlanabileceğini düşünen ve Türkiye'den gelen tek kişi olarak İsrailli
> meslektaşım ikide bir sanki Türkiye mesaj gönderir gibi "bak Türkiye'de bu
> konu yanlış biliniyor" "Şurası orada söylendiği gibi değil" ifadeleri ile
> adeta Türkiye İsrail'i yanlış tanıyor diyor. İsrail'de yapılan toplantıdan
> bir yıl önce 2008 yılında Ürdün'ün Irbid kentindeki Jordan University of
> Science and Techmology bölümü ile Uluslararası Bitki Besleme Enstitüsünün
> düzenlediği fert
>
> Tarım Bakanı Toplantı İle Doğrudan ilgileniyor
> Toplantının başlangıcında bir ara telefonu çalan toplantı yöneticisi
> dışarı çıkıp geldiğinde tarım bakanının iyi dilekleri ileterek her konuda
> yarımcı olacaklarını belirtiyorlar. Toplantı İsrail Bilim bakanlığı
> tarafından desteklenmekteydi. İlgili yöneticiler de aynı şekilde ilgi
> göstermişlerdir. İlgililerin ilgisi ve toplantının organizasyon şekli
> ülkenin bilme verdikleri önemi ortay koymaktadır.
>
> İsrail Eğitilmiş Nitelikli İnsana Sahiptir.
> İsrail'deki toplantının bir kısmı Ölü Deniz kıyısında gerçekleşti. 2008
> yılında Ürdün tarafında kalan Ölü Denizi de gezdirmişlerdi. Toplantı
> sırasında iki tarafın gelişmişliğini ve bir çok yönden karşılaştırma
> şansım oldu. Ürdün toplantısı sonrası organize olmanın ve yetişmiş insan
> potansiyelinin önemini çevremdeki arkadaş ve dostlarım ile paylaşmıştım.
> Genelde yaşam bakış açım insan eksenli olduğu için eğitilmiş, insani
> değerleri yüksek, ne aradığını bilen insanın başarısı hep gördüğüm ve
> izlediğim bir olgudur.
>
> İsrail Tarımsal Üretimde İleri Teknoloji Ürünleri yetiştiriyor
> Bugün İsrail dünyada ekonomik destek görmesine rağmen Dünyaya avuç içi
> kadar sınırlı alanda ürettikleri ile ihracat yapabilmektedir. Ortadoğu'nun
> Akdeniz iklim kuşağında suyun yetersiz olduğu sıcak kurak iklim kuşağında
> toprakların kalitesinin bozulduğu tuzlu ve alkali toprak koşullarında
> yüksek üretim yapmak ve dünyaya tarım ürünleri çiçek satabilmesi hepimizin
> ilgisini çekmektedir. Tarım alanında bir çok ürünü doğrudan alandan
> pazarlamaktadır. Ülkemizde kurduğu şirketler ile Türkiye'ye de mal ve
> hizmet satabilmektedir. Tohum üretimi önemsenmiştir. İsrail'de 20 tane
> ileri düzeyde tohum üreten şirket var. Ayrıca çok sayıda fidan ve fide
> şirketi bulunmaktadır. Karpuz, domates ve salatalık bölgedeki önemli
> ihracatlık sebzelerin tohumlarının kilosu altından daha pahalıdır.
>
> İsrail'de Eğitim Birinci Öncelik
> İsrail güvenlik kaygısı en yüksek olan ülkelerin başında geldiği için
> eğitme çok önem vermektedirler. Onun için eğitim her şeyin başında
> geliyor. İsrail'in Ortadoğu'daki varlık nedeni eğitim, bilim ve
> teknolojiye verdiği önemde gizlidir. Küçük ancak nitelikli nüfusu ile uçak
> ve elektronik sanayisi ile dünyaya meydan okuyabilmektedir. Tarım
> teknolojileri tohum ve damla sulama teknikleri ile dünyanın tarımsal
> çehresini değiştirmiştir. Ünlü Çin özdeyişin de belirtildiği üzere
> "Planın, hedefin bir yıllık ise pirinç ek; on yıllık ise ağaç dik, yüz
> yıllık ise insan yetiştir" anlayışına uygun olarak insana yatırım yapmış.
> Üniversiteleri dünya klâsmanında bilim yapmaktadırlar.
> İsrail'de ilk ve orta eğitim 11 yıl bazen 12 yıl olabiliyormuş. Özel okul
> yok denecek kadar düşük. Çoğunluğu kamu okulları ve genelde her tarafta
> benzer eğitim veriliyor. Her öğrenci İbranice (Hibron), İngilizce ve
> Arapça öğrenmek zorunda. Eğitim çok sıkı yapılmaktadır. Ayrıca her erkek
> genç 3 yıl kızlarda 2 yıl askerlik eğitimi ve askerlik yapmak zorundadır.
>
> İsrail'de Üniversiteler
> Ülkede 5 üniversite var. Hepsi de aynı nitelikte değerli. Her biri kendi
> çapında belirli alanlarda ileridirler. Meslek Yüksekokulu düzeyinde 6 yarı
> özel üniversite belirli alanlarda diploma-sertifika verdiği belirtiliyor.
> Üniversitede Hibron, İngilizce ve Arapça ders veriliyor. Arap öğrenciler
> de aynı üniversitelerde okuyor ve Arapça seçmeli dersler de alıyorlarmış.
> Üniversitede her öğrenci İngilizce bilir mi diye sorduğumda, evet, her
> öğrenci İngilizce bilir dediler. İsrail'de bizdeki gibi bir üniversiteye
> giriş sınavının olduğu ve bu sınavın bir bölümünde İngilizce düzeyini
> belirleyen testleri içeriyor. Böylece öğrenciler üniversiteye kayıt
> yapabilmek için mutlaka İngilizce bilmek zorunda. Yoksa üniversiteye
> giremez.
>
> Üniversiteler Seçici ve Niteliği Yüksek Tutuyorlar
> Hebrrow üniversitesi 1925 yılında kuruluyor. İsrail'in en ileri
> üniversitelerinden. Tarım alanında çok ileri çalışma yapılıyor. Diğer
> üniversitelerin başka alanlarda başarılı araştırma ve eğitim
> yapılmaktadır.
> Üniversitede öğretim üyesi olmak, araştırma kalitesi ve sürdürülebilirlik
> konusunda kendi sistemleri ve öz denetimlerinin olduğunu öğreniyoruz.
> İsrail her ne kadar dışarıdan besleniyor bile olsa sistem tamamen batıdan
> esinlenilmiş ancak kendi standartlarını koymuşlar. Lisans üstü eğitimden
> sonra araştırmacı olmak isteyen kişilerden araştırmacı olma gerekçesi
> yanında ders verme becerisi de değerlendirilmekteymiş.
> Bilim insanları çok seçici. İsrailli öğretim üyeleri sürekli kan
> tazeliyor. Öğretim üyeleri her 6 yılda bir, bir yıllığına sbetikal'a
> zorunlu gönderiliyor. Bu da üniversitelerin dünya ile paralel hareket
> etmelerini sağlıyor. Hatta daha da ileri oldukları alanlarda bulunuyor.
> Kendi çalışma alanımız tarım konusunda çok ileri ve bazılarını da ilk defa
> kendileri çalışmışlardır. Damla sulama teknikleri, tohum ıslahı ve genetik
> çalışmalarda çok ileri araştırma alt yapısı ve bilgi düzeyine sahiptirler.
> Tuzlu toprakların ıslahı, tuzlu su ile bitkisel üretim gerçekleştirmek
> için toprak ve bitkinin temel yasalarını iyi bilmek gerekiyor. Bu
> konularda dünyada eşi benzeri olmayan çalışmalar yapıyorlar. Topraksız
> tarım kültürü konusunda çok ileri çalışmalara sahipler. Su hasatı ve
> yönetimi konularına ileri çalışmalar yürütülüyor. Doğal olarak kaynak
> sorunu yaşıyorlar. Ancak dış destek ve Bilim ve teknoloji bakanlığı her
> konuda ileri teknolojik çalışmaya önem veriyor ve araştırıcılarını
> destekliyor.
>
> Filistin'de de Üniversite Var
> Filistin'de de eski üniversiteler var. Şimdi sanırım yalnızca ders
> veriliyor. Dersler nasıl yapılıyor konusunu bilmiyorum ancak kalitenin çok
> iyi olmadığı biliniyor. Durumu iyi olan ailelerin çocuklarını Mısıra,
> Ürdün, ABD ve Avrupa'ya gittiği belirtiliyor
>
> Araştırma Enstitüleri Üniversite Gibi Çalışıyor
> İsrail'de araştırmacı olmak çok zorlu bir süreci gerektiriyormuş. Önce
> Araştırma Enstitüsünün talebinin olması gerekiyor. Baş vuran adayların
> biri ilgili bölüm, biri Enstitü, biri Üniversite öğretim üyesi ve biri de
> diğer kurumalardan oluşan 4 kişilik bir heyet kişiyi işe alma sınavından
> geçiriyor. Ve kişi işe alındıysa 4 yıl boyunca izlenmeye alınıyor. Her yıl
> araştırıcı kişisel başarı raporunu ilgili birime vererek yeteneğini ve
> etkin çalışabilirliğini gösteriyor. 4 yıl sonra komite kişinin sürekli işe
> alınabilirliğine karar veriyor. Ondan sonra da her iki yılda bir kişi
> bilimsel çalışma kalitesi, yayın sayısı, yayınları kalitesi, kişinin
> İsrail tarımı için yaptığı katkılar, Bölge için yaptıkları, ulusal
> komitelerdeki rolü ve diğer etkinlikleri seminerler dikkate alınarak
> gelişmesi değerlendirilmektedir. İsrail'de Araştırma Enstitülerinde de
> Profesörlüğe kadar çıkılabilir. Ancak her aşamada en az 20 kaliteli yayın
> yapmak gerekiyor. Çalışmalar temel çalışma ancak pratikte de kullanılıyor
> olması koşulu geti
> Bilim adamı olmanın çok sıkı bir elemeden geçtiğini anlıyoruz. Amaç o
> alana uygun kişi belirlemektir. Bizdeki gibi adamına göre iş alanı
> yaratılmamaktadır.
> Bilim insanları ayrıca İsrail toplumuna karşı da sorumlu ve sosyal da
> olmak zorundadırlar.
> İsrail tarımı yol boyunca analiz ettiğim bütün alanlarda ne denli süzenli
> olduğu görülüyor. İsrail tarımı hassas tarım. En küçük bir etkinin
> ölçülebilir nitelikte yapılmakta olduğu görülüyor. Su damla ile gübre
> miligram düzeyinde ilaç zamanında yapılıyor. Ürünlerin hasat zamanı
> belirli analizlere sonrası karar veriliyor. Yaptığımız bilimsel toplantıya
> çiftçi temsilcilileri ve doktoralı çiftçilerin izlemesi dikkatten kaçmadı.
> Bir hafta boyunca İsrail Kuzey'de Golandan güneyde Ölü Denize kadar
> yaptığımız gezi yanında Filistin kentlerine yaptığım geziler ve geçen sene
> Üründe gördüklerim eğitim ve nitelikli insana sahip olmanın ne denli
> önemli bir zenginlik olduğunu gösterdi. Örgütlenmek, organize olmak, dünya
> çapında üniversite kurmak, kaliteli eğitim ile nitelikli insan
> yetiştirmenin önemini bir kez daha gördüm.
>
> Kendi Adıma Çıkardığım Ders
> İsrail İkinci Dünya Savaşı sonrası oluşturmuş bir ülke. Temelde dünyanın
> değişik ülkelerinde gelen ve her birinin kendine özgü zenginlik ve
> birikimlerinin iyi organize edildiği bir ülke. Yurt dışlında sağladıkları
> maddi ve manevi destek ile iyi organize olmuş bilim ve teknolojiyi ileri
> düzeyde kullanma becerisini kazanmış ve sistematik hale getirmişler.
> İsrail'e giderken ve gelirken uçakta tanıştığım İsraillilerin çoğunluğu
> teknik eleman, iş adamı ve işletmeci kimliği yanında Atatürk Havaalanında
> Avrupa'dan gelen çoğunluğu sıradan hizmet işi yapan Türk işçileri ile
> karşılaştırınca Victor Hugo'nun "Bir ulusun büyüklüğü, nüfusunun çokluğu
> ile değil, akıllı ve erdemli kişilerin sayısı ile belli olur" ifadesi ne
> demek istediğini daha iyi anladım. Öztin Akgüç (13 Aralık 2009) tarihli
> yorum köşesinde "Ülkelerin gerçek varlığı, gerçek zenginliği insandır"
> ifadesi Victor Hugo'nun ifadesi ile bütünleşince çok daha anlamlı
> olmaktadır. Sayın Akgüç "Ne kıymetli madenler ne de doğal kaynaklar"
> zenginliğidir. Gerçek zeng
> Türklerden de yurt dışında başarılı olmuş girişimci, eğitimli kişiler var
> ancak genellemeye çalıştığımızda eğitim düzeyimizin halen ortalama 4 yıl
> olması, okuma yazma bilmeyen kadın ve erkelerin % 30-10 arasında değişiyor
> olması bunun yarattığı yansıma net olarak görülüyor. Türkiye'nin içinde
> geçtiği süreçteki yaşanan bunca olayın önemli bir nedeni eğitim
> yetersizliği ve kalitesi olduğu hep beynimi meşgul etmiştir.
>
>
>
> İsrail ile ilgili tutuğum diğer notları ileride zaman ölçüsünde paylaşmaya
> çalışacağım.
>
>
> Not: Sayın Hocam, bazılarınızın e-posta adresi bir şekilde makinemdeki
> adres listesine takılmıştır. e-posta almak istemeyenler lütfen belirtin
> isminizi listeden çıkarırım. Şimdiden ilginize teşekkür ederim.
> Saygılarımla
>
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.